Knock-Out

Knock-Out és una situació d’aprenentatge, basada en “Drug Research” (Jordi Domènech), on es planteja a l’alumnat el repte de resoldre el cas clínic d’un o d’una pacient a qui s’ha diagnosticat un càncer d’origen desconegut. S’ha identificat fins a deu mutacions puntuals en gens que podrien estar relacionats amb el creixement tumoral en aquest o aquesta pacient i l’alumnat haurà d’esbrinar quin o quins d’ells podrien explicar l’origen del tumor en aquest cas. Per aconseguir-ho, cada equip podrà inactivar cadascun dels gens en models animals (ratolins) i avaluar els canvis en la seva expressió a diferents teixits i en la taxa mitòtica (el ritme de divisió cel·lular), determinada a partir de micrografies de cada teixit. Finalment haurà de justificar la seva hipòtesi redactant un article científic per a una suposada revista de temàtica mèdica.

Els casos clínics que hauran de resoldre els diferents equips de treball són ficticis i es generen de manera automàtica i aleatòria per mitjà d’una pàgina web interactiva, que també permet a l’alumnat simular el seu disseny experimental i presentar els resultats i les conseqüències de la inactivació de cada gen.

Prèviament al plantejament del cas clínic que vehicula la situació d’aprenentatge es proposen un conjunt d’activitats orientades a conèixer el funcionament del cicle i la divisió cel·lular i relacionar-lo amb la base biològica del càncer. L’activitat inicial exposa el cas conegut de la mastectomia d’Angelina Jolie per tal d’identificar algunes idees prèvies de l’alumnat en relació a la temàtica de la situació d’aprenentatge i reflexionar sobre les implicacions socials i personals de la decisió de l’actriu. El docent introdueix en aquest moment els conceptes clau relacionats amb el cicle cel·lular, la mitosi i la meiosi i l’alumnat els ha d’utilitzar per interpretar alguns fenòmens biològics i associar aquests processos amb el desenvolupament tumoral i el càncer.

Característiques

• Matèria: Biologia i Geologia, Biologia