La situació de confinament posa molt difícil el procés d’avaluació de la manera com el fem sempre, ja que avaluar individualment els continguts i les competències assolides per l’alumne és difícil en un context on es pot comunicar amb els companys de moltes maneres diferents. És per això que, després de donar-hi moltes voltes, vaig plantejar-me la possibilitat de proposar un examen trimestral en forma d’Escape Room a 1r de Batxillerat, on es participés per equips petits (de 2-3 alumnes, essent necessari el protagonisme de tots ells) i s’establís una competició entre els equips (reprimint així la comunicació entre ells).
El resultat va ser un Escape Room de Biologia Cel·lular, on cada equip havia d’aconseguir respondre el major nombre possible de les 9 preguntes plantejades al voltant de la història del Dr. Malbitsh i el seu enigmàtic laboratori de Bioseguretat 4 de Terràssia. A cada sala del laboratori s’obtindrien materials i pistes per treure l’entrellat de la història. Per accedir a cada sala, caldria trobar una paraula clau relacionada amb conceptes teòrics treballats al llarg de la unitat de “La Cèl·lula”, impartida íntegrament en situació de confinament.
L’experiència va resultar molt positiva a l’hora d’aconseguir el doble objectiu d’avaluar el grau d’assoliment dels continguts treballats i, a la vegada, esdevenir una activitat d’aprenentatge de nous continguts. Els alumnes també van fer-ne una bona valoració, malgrat coincidien en apuntar que l’activitat els va exigir massa dedicació i massa esforç (certament, van invertir-hi, alguns, més de 10 hores).
Si voleu fer-vos una idea més concreta del funcionament de l’activitat, podeu provar de registrar un equip i mirar de sortir vius del laboratori del Dr. Malbitsh. Bona sort!
Característiques
- Matèria: Biologia
- Nivell: 1r Batxillerat
- Organització: equips de 2-3 persones
- Temporització: 6-10 hores (sense interrupció)
Materials
Hola Cesc,
Sóc profe de Bio de BAT mitja jornada a un institut de Valls actualment. És el meu primer any fent Biologia i buscant activitats engrescadores (per abans de nadal que ja estan més inquiets) per ells he trobat aquesta scaperoom. Molt xula. He provat de fer-la però no me’n surto i em surten preguntes:
-podria utilitzarla jo a la meva aula? en cas que sí, tens les solucions a les preguntes? han de buscar les respostes per internet (cromàtides d’unn camell….)
-es podria modificar?
Hola cesc, jo també estic interessada en utilitzar aquest recurs amb els meus alumnes. Podria tenir accés a les respostes o bé com deia la companya fer alguna modificació? Merci
Sí, i tant! Contacta amb mi per correu electrònic i t’ho passo (cayora@tecnos.cat). Salut!!
Hola Cesc, quina passada d’iniciativa!
Per si t’interessa cabo de trobar un joc que és diu “Peptide” on guanya qui sintetitzi el pèptid més llarg. Per això, s’han d’acumular els nucleòtids necessaris per formar diversos aminoàcids.
Trobo que és un joc sobre la divulgació del Codi Genètic estupendo!
Em guardo el teu blog!
Ostres! Que xulo! Com puc aconseguir aquest joc?