ARTICLES D'OPINIÓ, CULTURA, ESO

ANÀLISI D’UN ANUNCI

L’anunci de  Nivea men dona molt de joc a l’hora de fer un article d’opinió.En aquest escrit analitzarem detalladament els fets que succeixen i els motius per que, l’anunci,  demostra molts estereotips de gènere:

Resum dels fets o de la imatge :

Aquest anunci comença en un bar ple d’homes. És una taberna de motoristes, tots ben forçuts i amb barba. La presencia de qualsevol membre de sexe femení en el bar és nula. Els futbolistes, avancen amb un pas decidit. Tots els homes els observen. Aleshores un dels jugadors és dirigeix cap a un home especialment forçut, i sense dir ni una paraula entren en una competició de força fent un “pulso”. L’escena següent, un altre futbolista vestit amb roba de llenyataire, amb conjunt dels seus companys, que observen de lluny. Com ja podeu veure, és l’home tallant un tronc enorme amb una motoserra. Seguidament, es veu com un altre jugador condueix un cotxe descapotables, aparentment de luxe, esportiu i molt car. Estan al mig del desert i es dirigeixen cap a un huracà. Condueixen decidits cap a aquell fenomen natural. Finalment, veiem el conjunt de futbolistes caminant com herois en un vestuari. El narrador, ens explica que els esportistes tenen la pell reseca de tanta activitat masculina. Conjuntament es dirigeixen a un armari i l’obren. Al obrir aquell armariet veuen unes cremes de color rosa, segons ells, cremes femenines. De seguida, tots els jugadors posen cares d’horror. De sobte es substitueix la música rock, que hem escoltat durant tot l’anunci per una melodía més dolça i segons ells, femenina. Tanmateix, un d’ells té una crema d’home, menys greixosa, d’absorció immediata, i el més important: de color blau. 

Motius pels quals perpetua els estereotips de gènere: en aquest anunci podem veure com es defensa l’estereotip del futbolista heteronormatiu, ens explica una història amb una evident finalitat erotica i sexista. Només començar podem veure com en el bar que apareix no hi ha cap presencia femenina. Aleshores un jugador s’enfronta a un “pulso” amb un home, per veure qui és el més fort. Segons el que ens ensenya el vídeo, no hi ha res més masculí que guanyar un home fortisim a una competició de força. En aquest anunci tenim de tot, un altre home tallant un tronc, mentre neva poliester, en un decorat, amb un llop fet amb ordinador, i una cabana de plàstic. El fet de tallar un tronc és un símbol de masculinitat? També creiem que el llop que observa, docil és el símbol de la domesticació de l’home (possiblement una metáfora dirigida a la dona). El que intenta és reclamar la masculinitat, tallar un tronc, segons els productors de l’anunci, és un símbol de masculinització del mascle dominant. Aleshores quan apareix el jugador conduint, és toca la galta, s’estan dirigint cap a una mort segura, tenir la pell seca no hauria de ser una preocupació. Ja per acabar, veiem els futbolistes caminant amb seguretat cap al vestuari.  Obren l’armari i veuen les cremes roses, els homes es veuen atacats per la feminitat, per què desde les cremes roses surt una música que trenca la banda sonora de l’anunci. La musica que havíem escoltat durant tot l’anunci era alguna cosa similar com: come on man, come on man (vinga homes, vinga homes), en canvi quan apareixen les cremes suposadament femenines sona una cançó que canta: i love you! Creiem que tot plegat són fets inacceptables. LLavors és manifesta la crema de color blau fosc, una crema que segons el narrador és per homes. Aixo son esterotips, els nois de blau i les noies de rosa, estem al segle 21 i això no hauria de ser així, els colors no tenen gènere. En definitiva, creiem, que els homes de l’anunci és pensen que la seva identitat com a mascle és basa en la estereotip d’home fort, intrepid, i que fuig del rosa com si fos una malaltia. Ja que tot allò amb un mínim d’olor femení és una amenaça, cau de manera conscient en una iconografia homosexual, o en aquest cas gay. 

Proposta de canvi per convertir-lo en un anunci sense estereotips de gènere:

Primer de tot el que hauria de canviar, creiem, és la societat en que convivim. Com per exemple eliminar aquest tipus de videos que incitan el masclisme, l’homofobia… La proposta que fariem als productors d’aquest anunci és que s’hauria de canviar tot. Osigui, és que tot l’anunci s’hauria de canviar. Com per exemple, no tots els homes segueix el mateix perfil de forçuts, motoristes, amb barba i tatuatges. O que perquè una crema sigui rosa no vol dir que sigui femenina o que l’haguem de refusar, criticar etc.

Laia Salamó

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *